Quan fem un debat tot el grup participa aportant opinions i arguments en relació a un
tema. Un debat serveix per moltes coses. En primer lloc:
‐ ...
per contrastar opinions,
‐ ... per aportar arguments,
‐ ... per enriquir‐nos amb opinions i arguments d’ltres persones que potser
no havíem imaginat.
Però també ajuda:
‐ ...
a millorar la nostra capacitat d’expressió,
‐ ... a aprendre a argumentar les opinions,
‐ ... a saber escoltar i a saber replicar,
‐ ... a canviar d’opinió si algú ens convenç,
A. Un debat té una fase prèvia:
1. Es planteja un tema o una pregunta.
2. Pensem en la opinió que tenim sobre el tema o la resposta que donem a la pregunta.
3. Pensem per què tenim aquella opinió (arguments) o per què donem aquella resposta (raonament).
4. Anotem l’opinió o la resposta i al costat els arguments o raonaments.
Opinió o Resposta Arguments o raonaments
5. Pensem quines opinions poden ser diferents de les nostres i en quins arguments
es poden recolzar. Com podríem contradir aquests arguments?
B. Un debat té un funcionament:
1. Qui dirigeixi el debat l’iniciarà formulant formalment la pregunta o plantejant
el tema.
2. Durant la primera part del debat s’exposaran ordenadament, un a un, les
opinions o respostes. També s’enunciaran els arguments principals que sustenten la nostra posició.
3. En aquesta fase el torn de paraules serà successiu i preestablert. Es mirarà
d’evitar la confrontació o les respostes directes a d’altres intervenents.
4. Tot seguit s’iniciarà la segona part, la fase d’interacció. Qui dirigeixi concedirà
les paraules a qui la demani i anotarà l‘ordre d’intervenció segons l’ordre de demanda.
5. En aquesta fase els participants poden referir‐se directament a intervencions
d’altres companys, contestar‐los, contradir‐los o mostrar acord. Segons
convingui caldràusar les informacions que hem preparat a la fase prèvia.
6. La persona que dirigeixi pot plantejar alguna nova pregunta o fer algun
aclariment per tal de reconduir el debat.
C. Un debat té un balanç:
1. S’ha d’entendre que l’objectiu de les discussions que es donen al llarg d’un
debat és confrontar idees i arribar a acords, si existeix la possibilitat.
2. Al llarg de balanç, que farà la persona que dirigeixi el debat, es mirarà de
destacar aquells punts en els que els participants han arribat a acords i aquells
altres en els que s’observen discrepàncies, seran les conclusions del debat.
Després de repassar l’estat de la qüestió, es farà una valoració de la dinàmica i dels resultats de l’activitat.
3. Es preguntarà als alumnes si estan d’acord amb la valoració final i s’acceptaran
matisacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada